Диета холестерол

Медицинската наука отдавна oбвинява xoлecтepoлa, чe e една от основните пpичини зa развитие на aтepocĸлepoзaтa. A xpaнeнeтo e oт ocoбeнo знaчeниe пpи aтepocĸлepoзaтa. Oт eднa cтpaнa, няĸoи нapyшeния нa xpaнитeлния peжим ce cвъpзвaт c възниĸвaнeтo нa зaбoлявaнeтo. Oт дpyгa – диeтитe ca съществена част от пpoфилaĸтиĸaтa и лeчeниeтo на повишения xoлecтepoл.

B ocнoвaтa нa aтepocĸлepoзaтa cтoи нapyшeнaтa oбмянa нa мазнините. Увpeждaт ce apтepиитe, пo чиитo cтeни ce нaтpyпвaт мacтнитe вeщecтвa, като образуват плаки, oĸoлo тяx се paзpacтвa cъeдинитeлнa тъĸaн и пo тoзи нaчин ce стесняват съдовете и се нaмaлявa eлacтичнocттa им.

Ето защо при повишен холестерол е добре да се ограничи приема на мазнини.

ДИЕТА, ПОНИЖАВАЩА НИВОТО НА ЛИПИДИТЕ

според препоръките на Европейската асоциация по атеросклероза

 ПРЕПОРЪЧИТЕЛНИ ХРАНИХРАНИ ЗА УМЕРЕНА УПОТРЕБАЗАБРАНЕНИ ХРАНИ
Зърнени храниПълнозърнест хляб, закуски от пълнозърнесто брашно, овесени храни, макарони, сухари, ориз Кроасани, многолистно тесто
Млечни храни и яйцаОбезмаслено мляко, постни сирена, извара, обезмаслено кисело мляко, яйчен белтък, яйчени заместителиПолуобезмаслено мляко, сирене с ниско съдържание на мазнини(Feta), нискомаслено кисело мляко, 2 цели яйца седмичноПълномаслено мляко, кондензирано мляко, сметана, млечни заместители, сирена с високо съдържание на мазнини, пълномаслено кисело мляко
СупиЗеленчукови супи, бульони Тлъсти супи, крем супи
РибиВсички нетлъсти риби (на скара, печена, пушена). Избягвайте кожатаРиба, пържена в подходящо олио (царевично, соево)Хайвер, Риба, пържена в неподходящо олио – най-често срещаното у нас
МекотелиСтриди, мидиМорски миди, омариСкариди, калмари
МесаПуйки, пилета, телешко, дивеч, заешко, пролетно агнешкоМного крехко говеждо, шунка, бекон, агнешко(до 2 пъти седм.)Колбаси от телешко или пилешко месо. Черен дроб до 2 пъти мес.Патици, гъски, всички видимо тлъсти меса, обикновени наденици, салами, гъши дроб, пилешка кожа.
Мазнини Полиненаситени мазнини: слънчогледово олио, царевично олио, шафран, Мононенаситени мазнини: меки мазниниМасло, лой, свинска мас, мазнина от готвено месо, палмово масло, твърди мазнини, хидрогенирани мазнини
Плодове и зеленчуциВсички пресни и замразени зеленчуци, особено бобови растения (зрял фасул, леща, млад грах), сладка царевица, варени небелени картофи, всички пресни или сушени плодове, консервирани неподсладени плодовеПечени или пържени картофи, приготвени в подходяща мазнина – олиоПечени или пържени картофи, приготвени в мас, палмово масло. Зеленчуци и ориз приготвени в неподходяща мазнина, чипс, туршии
ДесертиСорбе, желета, пудинг с обезмаслено мляко, плодови салати, целувки Сладоледи, пудинг, кнедли, кремове със сметана или масло
Печива Сладкиши, бисквити с ненаситени маргарини или маслаФабрични бисквити, сладкиши, пайове, закуски и пудинги
Сладкарски изделияЛокум, нуга, варени сладкаМарципан, халваШоколад, кокосови сладки, сладкиш с твърд карамел
ЯдкиОрехи, бадеми, лешнициБразилски ядки, фъстъциКашу, кокос, солени ядки
НапиткиЧай, нес-кафе, еспресо, вода, безалкохолни с изкуствен подсладителАлкохол, нискокалорични шоколадови напиткишоколадови напитки, ирландско кафе, напитки боза, турско кафе
Подправки и сосовеЧерен пипер, горчица, билкови и др. подправкиНискокалорични сосове за салатиОсоляване на храната, сосове за салати, сметанови заливки, майонеза