Пъдпъдъчи яйца

Европейският пъдпъдък (Coturnix coturnix) е дребна прелетна полска птица от семейство Фазанови. Обикновено европейските пъдпъдъци са смятани за ценен ловен обект. Пъдпъдъкът е единственият прелетен вид от срещащите се в България кокошоподобни птици.

 

В Япония пъдпъдъци се селектират повече от 400 години, а ферми за промишленото им отглеждане има в САЩ, Франция, Италия, Германия, Испания, Русия. У нас традиции в отглеждането на пъдпъдъци има едва от 20 години и няколко ферми за пъдпъдъци бавно си пробиват път в този бизнес.

Поради високата телесна температура (42°С), пъдпъдъците са устойчиви на инфекциозни заболявания. Това позволява да се отглеждат, без да се прибягва до ваксиниране, което изключва натрупване в организма на птицата и яйцата на лекарствени вещества.

 

В пъдпъдъчите яйца никога няма салмонела. Това е така, защото те имат много плътна ципа и малки дихателни отверстия в черупката, които предотвратяват проникването на вредни бактерии.

 

Още древните тибетци са разработили различни целебни рецепти, включващи пъдпъдъчи яйца, а като цяло от векове в Азия познават ползите от малките яйчица.Азиатците били убедени, че те имат силата да успокоят нервната система и повишават имунната защита на организма. Стара японска традиция повелява ежедневно на малчуганите да се дава по едно яйце от пъдпъдък. Вярвало се, че то стимулира правилното им развитие и подобрява апетита им.

От векове насам за пъдпъдъчите яйца се говори единствено като ценен дар от природата и полезна и вкусна храна за хората.

 

Парадоксално е колко малки са пъдпъдъчите яйца, а колко много биологично активни вещества, важни за здравето, съдържат. В тях могат да се открият много важни микроелементи и витамини. Пъдпъдъчите яйца имат хранителна стойност с 3-4 пъти по-висока от тази на кокошите яйца.

 

В едно сурово яйце от пъдпъдък, с тегло приблизително 9 г има 14 калории, 1 г белтъчини, 2% мазнини, 76 мл холестерол, 1% Витамин А, 1% калций, 2% желязо. В яйцата се съдържа много витамин В12, фосфор, белтъчини, рибофлавин и селен, а имат и високо съдържание на наситени мазнини и холестерол. Доказано е, че за разлика от кокошите яйца, яйцата от пъдпъдък не съдържат лош холестерол и това ги прави много по-полезен продукт. Изненадващо, имайки предвид малките размери на пъдпъдъчите яйца, те са същинска калорийна бомба. Съдържат едва 1% въглехидрати, но затова пък 63% мазнини и 36% белтъчини.

В сравнение с кокошето в един грам пъдпъдъче яйце се съдържат повече витамини: А – 2,5 пъти, B1 – 2,8 и B2 – 2,2 пъти. Витамин D, се съдържа в пъдпъдъчите яйца в активна форма, той предпазва от развитието на рахит.

В пъдпъдъчите яйца, в сравнение с кокошите се съдържат 5 пъти по-високи нива на фосфор и калий и 4,5 пъти повече желязо.

Значително по-високи, отколкото в кокошите яйца, са нивата на мед, кобалт и други аминокиселини.

Списъкът от полезните въздействия върху човешкия организам на яйцата от пъдпъдък е дълъг, като основните ефекти са антиалергично въздействие, усилване на имунната система, помагане на дейността на сърдечносъдовата система, предпазване от високо кръвно, сърдечни проблеми и анемии. Консумацията им помага при язви и диабет, при стабилизирането на нервната система, изчистването на организма от тежки метали и намаляване нивото на холестерола в кръвта. За пъдпъдъчите яйца се твърди още, че имат свойства на афродизиаци и действат като виагра.

 

Още за яйцата:

http://www.bgbilka.com/5775